Time management
Time Management
Een omzetgenerator voor veel trainingsbureaus. En dat terwijl effectief werken in de kern best simpel is.
Zet wat je wilt en/of moet doen in jouw agenda én ….. nu komt de oplossing….. doe dan ook wat er in jouw agenda staat. Maar waarom lukt dat dan bijna niemand?
Twee oorzaken zijn daar bijna altijd debet aan:
- De collega met de magische woorden “heb je even”? De gemiddelde “heb je even” duurt 15 minuten. Heb je er zo 2 aan het begin van de dag, dan probeer je de hele dag dat halve uur goed te maken. In een volle werkweek is dat 2,5 uur. Gek word je er van…
- Het pingeltje van de inbox of het deuntje van de mobiel. Zit je net lekker in verwerking van een zware rapportage, hoor je een bekend geluid. Ruim 85% van de hardwerkende mensen laat dan alles uit zijn handen vallen, reageert, dwaalt af van zijn werkzaamheden, om zich vervolgens weer in te moeten lezen “waar was ik ook al weer”. Tijdrovend.
Voor de oplossing kun je een hele dik betaalde dag “de hei op”, maar dat hoeft natuurlijk niet. Ook dat kan effectiever.
- “Heb je even” kun je ook omzetten in een geplande afspraak. Je zegt de volgende keer: “Als het niet super dringend is, zie ik je straks om 16.45 uur”.
- Ook mailtjes en telefoontjes kun je op geplande tijdstippen beantwoorden.

Maar misschien wel het allerbelangrijkste:
Plan begin of einde van de werkdag een uur in (of zoveel tijd als je nodig hebt) en werk dan alles in een keer af.
Val zélf jouw collega’s niet lastig met “heb je even” en plak bijgaande post-it op jouw computerscherm.