De verborgen kracht van nut, noodzaak én plezier

Auteur: Martijn Cazemier (Associate Partner ARV Group)

5 januari 2019

 

Veel bedrijven hebben de ambitie om te groeien, maar in de praktijk blijkt dat niet vanzelf te gaan. Productie kan de toenemende vraag niet aan, machines vallen regelmatig stil en orders worden niet meer op tijd geleverd. Er wordt hard gewerkt, maar de kosten nemen toe. Hoe slaan we samen de weg in naar succes en tevreden klanten? Hoe halen we het allerbeste uit ons bedrijf?

De crux zit ‘m wat mij betreft in de overtuiging dat iedereen zinvol bezig wil zijn. Dat geldt voor zowel bedrijven als voor mensen. Bedrijven willen veelal financiële continuïteit en een maatschappelijke bijdrage leveren. Voor medewerkers is de maandelijkse loonstrook belangrijk. Maar ze willen ook werk doen dat zinnig en nuttig is en zorgt voor persoonlijke groei en plezier.

Gedeelde drive

Bedrijfsdoelstellingen en persoonlijke ambities gaan dus prima samen als zingeving de gedeelde drive is. Zolang veranderen, verbeteren en groeien zinvol is, zal iedereen er letterlijk zin in hebben. Want niemand wordt blij van stilstaande machines, onnodig hoge voorraden, inefficiënte processen en ontevreden klanten. Dus is het zaak om mensen te mobiliseren rondom een duidelijk geformuleerde ‘why’. Een heldere structuur, vaste routines en ondersteunend leiderschap zorgen voor effectieve samenwerking en vooruitgang. De energie en de ideeën die achter de drukte van alledag schuilgaan zijn daarbij de belangrijkste krachten op weg naar nieuwe successen.

Motor voor verbetering

Een voorbeeld uit de praktijk: een medewerker trad in dienst bij een fabriek waar speciale babyvoeding wordt geproduceerd. Een bewuste keuze van hem, omdat zijn dochtertje allergisch was voor moedermelk. De speciale babyvoeding zorgde alsnog voor een gezonde start. Hij besefte dat er een zinvolle taak voor hem was weggelegd: hij wilde een bijdrage leveren aan dit product. Zijn verhaal maakte, dat ook zijn collega’s een connectie legden tussen hun persoonlijke drijfveren en die van het bedrijf. Een gezamenlijke ‘why’ op basis van nut, noodzaak én plezier was geboren. De motor voor eenheid, verbetering en successen.